Dieta dla nocoholików- pracujących w nocy

Nasza dieta powinna nie tylko pozwolić nam na utratę zbędnych kilogramów, ale także dostarczyć nam sił i energii do pracy. Osoby funkcjonujące normalnym trybem (tzn. śpiące w nocy) nie mają problemów z rozplanowaniem posiłków. Jak mają to zrobić osoby aktywne nocą?

Spanie w dzień nie jest naszym naturalnym trybem. Nasz organizm przystosowany jest do spania w nocy. Gdy sytuacja zmusza nas do pracy nocami, musimy zastanowić się nad odpowiednimi nawykami żywieniowymi. Mimo, że u innych trwa właśnie czas kolacji, dla nas jest to pora drugiego śniadania. Musimy zatem sami określić, jakie godziny stanowią naszą noc.

qoijwfpkJeśli wracamy do pracy po godzinie 6:00 rano, wówczas czas snu kształtuje się w godzinach 7:00-16:00. Nasz zegar biologiczny powinien wyglądać zatem mniej więcej tak:
16:00 – śniadanie
18:30 – II śniadanie
21:00 – obiad
01:00 – podwieczorek
04:00 lub 6:00 – lekka kolacja

Mniej więcej tych ram czasowych powinniśmy się trzymać. Trzymać musimy się także kaloryczności potraw – praca fizyczna to minimum 1500 spożywanych kcal, praca siedząca to najwięcej 1200 kcal na dobę. Ważne jest, by nocą nie zajadać się węglowodanami (pieczywem, ryżem, makaronem itp). Zwiększyć powinniśmy natomiast ilość zjadanego mięsa, warzyw i owoców.

Dla osób pracujących w nocy niezmiernie ważne jest uzupełnianie płynów. Starajmy się jednak nie przedawkowywać kawy i napojów energetyzujących. Do pracy bardzo pobudzają witaminy, a te znajdziemy w naturalnych sokach oraz koktajlach.

kawa-motyl-filizanka

Jeżeli nasza dieta ma nas odchudzić, to musimy się także zastanowić nad godzinami treningu. Niech to będzie pora pomiędzy nowym II śniadaniem i obiadem (ok. godz. 19:30). Trening powinien być intensywny, ale nie powinien powodować przemęczenia.

Przykładowy jadłospis diety dla osoby pracującej w nocy

Śniadanie: amerykańskie naleśniki ze śmietanowym sosem truskawkowym
II śniadanie: sałatka makaronowa z szynką
Obiad: zupa – krem z papryki + potrawka z ryżu, warzyw i smażonych kawałków kurczaka
Podwieczorek: duszone gruszki z sosem czekoladowym
Kolacja: twarożek ze szczypiorem i rzodkiewką + bułka

waitress

Dodaj komentarz