Niedoczynność tarczycy dieta

Niedoczynność tarczycy to jedna z najczęściej diagnozowanych chorób autoimmunologicznych w Polsce. Szacuje się, że zmaga się z nią co piąty mieszkaniec naszego kraju! Zaczyna się całkiem niewinnie:

  • nadmierne wypadanie włosów
  • suchość skóry
  • przemęczenie
  • ból mięśni

Zaczynasz zastanawiać się czy przypadkiem nie brakuje Ci magnezu. Myślisz – nie , to pewnie nie to. Winą obarczasz jesień. Pomimo sprzyjającej aury za oknem, dalej czujesz się fatalnie. Problemy z koncentracją, rozdrażnienie. Za namową męża idziesz na badania. Wszystko się zgadza, nie licząc podwyższonego poziomu cholesterolu. Dostajesz skierowanie na dalszą diagnostykę- TSH, Ft3, Ft4, przeciwciała anty-TPO. Siadasz w poczekalni i zachodzisz w głowę, cóż to takiego jest. Spodziewałaś się reprymendy na temat Twoich nawyków żywieniowych, a nie serii specjalistycznych badań.

Wszystko wskazuje na to, że

trafiłaś na bardzo dobre lekarza. Gratulacje! Zdecydowana większość specjalistów bagatelizuje wyżej wymienione objawy, a wysoki HDL podobnie jak Ty utożsamia ze źle zbilansowaną dietą. Tymczasem przyczyna okazuje się zgoła inna. Niedoczynność tarczycy bardzo często idzie w parze z podwyższonym cholesterolem. Albowiem….

Niedoczynność tarczycy

jest to stan, w którym tarczyca produkuje za mało tyroksyny oraz i trójjodotyroniny – hormonów odpowiedzialnych za prawidło tempo przemiany materii, w tym również metabolizm lipidów (tłuszczów). Stąd ich podwyższony poziom we krwi. Jakie jeszcze objawy daje choroba? Jakie są metody jej leczenia? Czy dieta ma wpływ na pracę gruczołu? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części tekstu.

 

 

Niedoczynność tarczycy – definicja

Tak jak już zdążyłam wspomnieć, niedoczynność tarczycy to przypadłość charakteryzująca się niedostatecznym wydzielaniem hormonów T3 i T4 w stosunku do potrzeb organizmu.

Niedoczynność tarczycy – objawy

Objawy są różne, uzależnione w głównej mierze od stadium choroby. W tym miejscu warto zaznaczyć, że niedoczynność rozwija się bardzo powoli. U niektórych pacjentów jest diagnozowana dopiero po 60-tce!

  • obrzęk twarzy
  • chrypka
  • zmęczenie
  • wahania nastroju
  • nieuzasadniony przyrost masy ciała
  • nadmierne wypadanie włosów
  • łamliwość paznokci
  • nadmierna suchość skóry
  • problemy z pamięcią i koncentracją

Tycie w niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy nie zawsze równa się tycie, co nie zmienia tego że zdecydowana większość pacjentek skarży się na wzrost wagi pomimo braku zmian w diecie. To konsekwencja spowolnionej przemiany materii. Odpowiednio dobrane oraz wprowadzone w porę leczenie jest w stanie zatrzymać ten proces. Co się nie nie składa?

  • Farmakoterapia – do najczęściej stosowanych leków zalicza się Euthyrox ora Letrox.
  • Dietoterpia – w diecie osoby zmagającej się z niedoczynnością tarczycy nie może zabraknąć jodu, pierwiastka  niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy. Równie ważną role odgrywa białko, dzięki któremu będziemy w stanie przyspieszyć spowolniony metabolizm.

Niedoczynność tarczycy dieta – kaloryczność 

Zapomnij o drakońskich dietach odchudzających! Twój metabolizm i tak jest wystarczająco spowolniony! Deficyt energetyczny powinien wynosić ok. 20% dziennego zapotrzebowania! Jak go wyliczyć? Już spieszę z pomocą.

[9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] – [4,92 x wiek(lata)] – 161 = PPM 

Otrzymaną wartość pomnóż przez współczynnik aktywności fizycznej.

  • 1,2 – znikoma aktywność fizyczna – praca siedząca
  • 1,3-1,4 – niska aktywność fizyczna – 2 treningi tygodniowo
  • 1,5-1,6 – średnia aktywności fizyczna – 3-5 treningi tygodniowo, praca siedząca
  • 1,7-1,8 – wysoka aktywność – 4-5 treningów tygodniowo, praca fizyczna
  • 1,9-2,2 – bardzo wysoka aktywność fizyczna – osoby zajmujące się wyczynowo sportem

Przykład:

  • Imię: Joanna
  • Płeć: kobieta
  • Wiek: 33 lata
  • Waga: 66 kilogramów
  • Wzrost: 161 cm
  • Aktywność fizyczna: średnia

PPM x współczynnik aktywności fizycznej = CPM

1342 x 1,5 = 2013kcal

Tylko kalorii powinna spożywać nasza pacjentka aby utrzymać aktualną masę ciała – nie tyć i nie chudnąć.

Niedoczynność tarczycy dieta – ile kalorii jeść, żeby chudnąć? 

Dieta redukcyjna powinna zmniejszać podaż kalorii o zaledwie 20-30% w stosunku do CPM. Jak ta zasada ma się do naszej pacjentki?

20% z 2013 = 400 

Aby tracić na wadze, Asia powinna spożywać 1813 kalorii dziennie.

 

Niedoczynność tarczycy dieta – co jeść, a czego unikać?

  • Gluten – niedoczynność tarczycy bardzo często idzie w parze celiakią. Dlatego jeśli po spożyciu pieczywa Twój żołądek szaleje, rozważ testy na alergię.
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe – kasze, ciemny ryż oraz pieczywo powinny stanowić 50-60% Twojego menu. Rola węglowodanów w diecie osób zmagających się z niedoczynnością tarczycy jest znacząca! Dlatego zapomnij o takich wynalazkach jak dieta białkowa czy ketogeniczna!
  • Nabiał – podobnie jak gluten może być źle tolerowany przez Twój organizm. Jeśli jednak po spożyciu takich produktów jak: kefir, mleko czy jogurt czujesz się dobrze – nie musisz z niego rezygnować. Natomiast wszelkiego rodzaju rewolucje żołądkowe – biegunki/wzdęcia mogą świadczyć o nietolerancji pokarmowej. A zatem po raz kolejny pragnę namówić Cię do wykonania testów!
  • Białko –  w diecie „tarczycowej” uważany za jeden z najważniejszych makroskładników! Przyspiesza metabolizm oraz ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Wniosek jest prosty: nie może go zabraknąć w Twoim menu! Przyjęło się mówić, że najlepszym źródłem białka jest mięso – to prawda. Aczkolwiek takie produkty jak: ryby czy jaja również zasługują na uwagę!
  • Tłuszcz – nie musisz się go bać! Ba! Powinnaś go pokochać! Stoi bowiem na straży prawidłowej pracy układu hormonalnego. Szczególnie cenne dla tarczycy są kwasy Omega-3 oraz Omega-6. Znajdziesz je w takich produktach jak: awokado, orzechy, nasiona, oliwa z oliwek, ryby – na  wyróżnienie zasługują łosoś oraz makrela.
  • Warzywa i owoce – postrzegane jako jeden z najbardziej pożądanych składników diety odchudzającej. Regulują pracę jelit, oczyszczają organizm z toksyn. Czyżby były wolne od wad? Nic bardziej mylnego. Niektóre z nich zawierają bowiem goitrogeny – związki, które mogą zmniejszać stężenie jodu w organizmie. Ich źródłem są przede wszystkim rośliny z rodziny krzyżowych: brukselka, kalafior, rzepa, kapusta, rukola, brokuły, jarmuż. Nie rezygnuj z nich całkowicie – aczkolwiek zachowaj ostrożność w ich spożyciu!
  • Woda mineralna – odpowiednio nawodniony organizm lepiej poradzi sobie z chorobą. Pij co najmniej 2 litry wody dziennie.

Produkty wskazane:

tłuste ryby morskie, wysokiej jakości mięso, oliwa z oliwek, nasiona i orzechy, awokado, kiełki, warzywa i owoce

Produkty zakazane 

żywność wysokoprzetworzona: słodycze, fast-foody, dania typu instant, pszenne pieczywo

Niedoczynność tarczycy dieta – podsumowanie

Widzisz – nie taki diabeł straszny, jak go malują. Zalecenia dietetyczne w niedoczynności tarczycy pokrywają się z tymi stosowanymi w leczeniu nadwagi czy otyłości. Nie ma konieczności zażywania cudownych pigułek czy picia magicznych eliksirów!